Å veve en festspillplakat

vev_bakgrunn-kopi.jpg

Elin Melbergs vev til Festspillplakaten.
Caption 
Elin Melbergs vev til Festspillplakaten.

Plakaten har i alle år vært en viktig markør og kjennetegn for Festspillene i Nord-Norge, fra de første av Karl Erik Harr til årets plakat, som er designet – eller skal vi si vevet – av billedkunstneren Elin Melberg.

- Vi ønsket i år å få utformet en taktil og håndverk-preget plakat, der vi formelig kan føle strukturen og følge de analoge trådene og linjene, sier festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir. Og det har Festspillene fått. Melberg har vevet motivet som utgjør årets plakat. 

- Et festspill er også vevd sammen av kunst, historier, følelser, uttrykk og inntrykk. Som i en vev kan vi følge linjene, men det som kanskje er mest spennende skjer mellom linjene, slik som plakaten antyder, sier festspilldirektøren. 

 

Feil og mangler

Hun er med andre ord svært fornøyd med resultatet som Elin Melberg har presentert. Elin Melberg er bosatt i Stavanger, hvor hun var en del av det kunstnerstyrte visningsstedet Prosjektrom Normanns til det ble lagt ned i 2020. Hun er også medgrunnlegger av det kreative arbeidsfellesskapet Elefant AS. I 2022 fikk hun et tiårig arbeidsstipend fra staten. Hun har stilt ut og er innkjøpt i inn- og utland, og i hennes kunst er hun opptatt av tilstedeværelse, sårbarhet og er ikke redd for å vise feil og mangler. 

Elin Melberg. Foto: Jan Inge Haga

Bærekraft, individualisme og samhold

- Da forespørselen om å lage en plakat for årets Festspillene i Nord-Norge kom, tok det ikke lang tid før jeg kjente på et ønske om «å veve en plakat», sier Melberg. 

Med stikkord som bærekraft, kraft, individualisme, fellesskap og samhold utformet hun et abstrakt motiv til årets plakat. 

Plantefarget

Elin Melbergs vev til Festspillplakaten.

- Alle fargene er plantefarget og valgt ut for å hinte om fargene i en regnbue. I tillegg ville jeg ha kraften i individet, det røde, som et blikkfang, sier hun.

Det er ikke ofte Melberg jobber med design, og hun hadde en veldig kunstnerisk tilnærming til oppdraget og utformingen av uttrykket. 

- Samtidig tenkte jeg mye på at dette skal være noe som publikum kan få lyst til å se nærmere på når de forbi den på gata. Jeg håper flere blir nysgjerrige på detaljene i plakaten. Kanskje noen vil studere garnet og veven, håndverket, skyggene og nyansene i de ulike fargene, og hvordan dette fungerer i et digitalt uttrykk? Jeg verdsetter alt det analoge og tiden som sitter i verket - tråd for tråd - inni og mellom hverandre. Sammen danner de en helhet, sier hun.

- Festspillene må hele tiden fornye seg, også med plakaten. Den er en sterk identitetsskaper for festivalen, og vi tror også denne plakaten bidrar til det. Vi er stolte og glade for at Elin har laget en flott plakat som er så åpen for tolkning, sier festspilldirektøren. 

Bærekraftig dekor

Det er ikke bare på plakaten denne typen håndverk vil være synlig. En del av dekoren under årets festspill vil være laget av restegarn, og nylig var staben og en rekke av Festspillenes frivillige samlet og laget bærekraftig og gjenbruks-dekor, i tråd med plakatens uttrykk. 

Deler av festspillstaben laget dekor. Foto: Eva Lien