Festspilldirektøren savnet festen. Nå blir det folkefest

sentralen_mot_inngang_perspektiv.png

Festivalteltet Sentralen er ny arena på Festspillene i Nord-Norge 2022. Foto: Erlikpluss
Festivalteltet Sentralen er ny arena på Festspillene i Nord-Norge 2022. Foto: Erlikpluss

Da festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir deltok på 2019-festivalen, var det på tross av rekordmange arrangement én ting hun savnet: Et sted å treffe de andre deltakerne på festivalen – en trivelig møteplass og samlingspunkt. Etter to år med pandemi kommer nå Sentralen – et rekordstort festivaltelt som skal invitere Harstadfolk inn, og revitalisere folkefesten i sentrum.

- Det vi har lært siden starten i 1964 er at vi under Festspillene både kan treffe på østavinden og de de riktig gode og varme dager og sommernetter, men vi lever tross alt i de arktiske strøk der alle væromslag med nordavind eller fuktige skyer fra sørvest også må være med i planen. Derfor presenterer vi dette nye konseptet i 2022, et samlingspunkt som skal bli festivalens midtpunkt. Sentralen er et 450 kvm stretch-telt, det bankende hjertet i festivalen. Det lune teltet hvor vi møtes før eller etter en konsert eller forestilling. Stedet for debatter, samtaler, chilling eller klubbing, forteller Skúladóttir.

Designet i Gratangen - bygges i Harstad

Festspillene har fått designhjelp fra Kyrre Kalseth i det Gratangen-baserte firmaet Erlikpluss og Erlend Mogård-Larsen, kjent fra blant annet Salt i Oslo og spabåten Vulkana og Trænafestivalen. Selve teltet blir levert fra utlandet, mens tegningene for bygging av vegger og møbler nå er klare. Visjonen fra designer Kyrre Kalseth er klar – byggingen må skje i Harstad.

- Vi ønsker å skape en festivalfølelse i byen. En ambisjon med Sentralen er at de som stikker innom teltet i løpet av festivaluken skal føle at de har deltatt og vært på festival selv om de ikke har kjøpt billett. For at denne arenaen skal skille seg ut i mengden av festivaltelt har vi valgt å legge opp til at veggene er trevegger som bygges i elementer, dette for å hindre for mye lys inn i teltet og for å gi en litt mer rustikk følelse. Veggene og møblene bygges av gjenbruksmaterialer, noe som burde være lett for en by som Harstad å få til, utdyper Kalseth. 

Inviterer næringslivet med

Partner- og arrangementsansvarlig Duncan Kennedy hos Festspillene inviterer nå næringslivet til å bli med på dette løftet for Harstad. Seaworks er allerede med som diamantsponsor, og får navngitt en lounge i Sentralen etter seg. Bjørn Bygg stiller med lærlinger til byggingen av veggene, og nå ønsker Festspillene resten av næringslivet i regionen med;

- Dette er et prosjekt som vil bli lagt merke til langt ut over Harstad, og vil gjøre Festspillene aktuell og tilgjengelig for folk flest. Sentralen vil bli en svært synlig del av bybildet, og gi stor synlighet til bedriftene som bidrar til å realisere dette løftet, forteller Kennedy.

Konserter hver kveld

Festspillprogrammet presenteres i Thon Arena Nord-Norge 21. april, og da vil publikum kunne sikre seg billetter til konsertene i Sentralen. Musikkprodusent for Festspillene, Elisabeth Jansen, forteller at programmet er nøye valgt ut;

- Det som presenteres på scenen skal være lett å like samtidig som det skaper god stemning. Folkelig, med glimt i øyet og høy kvalitet. Vi har 2 konserter nesten alle dagene, og avslutter de fleste kveldene med kjente DJer som vil sørge for at Sentralen blir det perfekte stedet for å møtes på slutten av festspillkvelden, sier Jansen.

Lokalt samarbeid

Festspillene er også i dialog med den lokale serveringsbransjen, og håper at det blir mulig å få til servering fra både lokale aktører og med lokale råvarer under festivalen. Målet er at fotavtrykket til festivalen skal bli minst mulig, og i år er det fokus på bærekraftig gjennomføring av festivalen ved å fokusere på lokale løsninger også når det kommer til matservering. Bærekraft blir et viktig satsingsområde, sier Victoria Bakken, markeds- og kommunikasjonsansvarlig hos Festspillene;

- Harstad har mange gode serveringssteder som vi ønsker å invitere til å servere mat til festivalpublikummet, og vi ønsker å komme i dialog med disse i ukene framover. Vi ønsker å sette fokus på matsvinn og emballasje under årets festival, og vil bidra til kompetanseheving på området både ved å knytte til oss faglige ressurser og formidle dette til publikum underveis, forteller Bakken.

Inviterer Harstadfolk inn

I løpet av de 8 dagene Festspillene foregår vil det komme rundt 6-700 artister og medvirkende for å realisere de rundt 250 arrangementene som kommer på programmet. Nå vil Festspilldirektøren ha med lokalbefolkningen, enten som publikum, som frivillige eller bare i bybildet; 

- Vi ønsker at Festspillene skal være en 8 dager lang fest for folk fra hele Nord-Norge med Harstadregionen som vertskap. Hvert år i snart 60 år har vi feiret kunsten og kulturlivet i det som nå har blitt Nord-Norges største kulturarrangement i Harstad, og nå styrker vi selve hjertet av festivalen ved å etablere denne stemningsfulle møteplassen. Sentralen skal være et sted der man kan ta en kaffe før forestilling, eller treffe på artister som samles for å utveksle erfaringer etter en lang festspilldag. For å få til dette trenger vi å ha lokalbefolkningen med oss, og vi håper mange vil være frivillige, publikum eller oppfordrer bedriften sin til å bli med, avslutter Skúladóttir.