De viktigste Festspillene noensinne

De 56. Festspillene i Nord-Norge ble gjennomført med et stort spekter av kulturuttrykk over 8 dager i Harstad fra 19. juni – 26. juni. Festivalen har fått gjennomført over 240 kulturarrangement nesten uten avlysninger – under en pandemi. 

Festspilldirektør Ragnheiður Skúladóttir mener det var spesielt viktig å gjøre nettopp det – å gjennomføre på tross av den vanskelige tiden verden har vært i.

- Det å gjennomføre er en seier i seg selv. Ikke bare for oss, men for alle involverte. Vi er uendelig stolte over at vi har klart å få publikum, kunstnere, frivillige og bransjen med oss i denne feiringen av kunst på tvers av sjangre, kultur – mot alle odds, sier festspilldirektøren.

Historiene i fokus

Årets festspill har handlet om å se ulike perspektiv og sette søkelys på både underkommuniserte, glemte og misforståtte historier. Blant temaene som er løftet frem er hekseprosessene i Finnmark, psykisk helse, utenforskap og lokalhistorie presentert side om side – og med svært ulike virkemidler.

- For oss har reisen med denne festivalen vært en stor påminnelse om hvor viktig det er å fortelle en bredde av historier og forsøke å se verden fra andres perspektiv. For meg er det nettopp det kunsten gjør best; her kan vi stille spørsmål om vedtatte sannheter, utenforskap og identitet – og kanskje bevege noe hos enkeltmennesker i prosessen. Jeg er så stolt av kunstnerne som har stått i denne vanskelige tiden og nå har presentert kunstprosjekter av svært høy kvalitet, sier Skúladóttir.

Sterkt og nyskapende scenekunstprogram

Årets festival hadde en rekke premierer fra det nordnorske scenekunstmiljøet, til strålende respons fra både publikum og kritikere. Åpningsforestillingen av festspillprofil Elle Sofe Sara, Vástádus Eana – The answer is land, Utvik Senior, Bølgebrus, AI Partiet, Haíresis – Til hvem gir du din sjel og Muohtadivggažat - Lyden av snø favnet bredt både uttrykksmessig og tematisk.

- Jeg er så glad for at vi har fått presentert disse forestillingene, det har vært rørende å se møtet mellom kunstnere og publikum gjennom hele festivalen. Det er lett å merke kunstnernes glede over å stå på scenen igjen, og at det virkelig har betydd mye å få presentere sitt arbeid live igjen. Særlig var det fint å se at festspillprofil Elle Sofe Saras forestilling rørte så sterkt ved publikum. I tillegg har vi fått vise fram neste generasjons kunstnere fra nord – vi hadde 4 ungkunstnere på årets program, og 3 helt nye prosjekter initiert via Festspillenes Open Call ordning hadde premiere i år, forteller Skúladóttir.

Musikkprogram fra samtidsmusikk til dødsmetall

Det nordlige musikkfeltet har sin selvfølgelige plass på Festspillene i Nord-Norge, med et mangfoldig program sjangermessig og tematisk.  I år var det også urpremiere på ny musikk, med festspillprofil Ingeborg Oktobers «Et fucka år», Mette Henriettes «Ilmmis», festivalkunstner Valgeir Sigurdssons «Cognitive Models», Nordnorsk Jazzensembles «Flora Eallin», «Nordic Frequency» kuratert av Per Martinsen, «ArCtic Sustain», «Ballad of a changing world» av Maja Bugge og Sarah Nicolls, og Georg Buljo og Det Norske Jentekors framføring av «OKTAN».

- Musikkprogrammet i år har vært helt fantastisk, og jeg synes det er spesielt fint å se bredden i både uttrykk og generasjoner. Når bestemødre tar med barnebarna på Mayhem, modige ungdommer går på sin første konsert alene og vår strålende festspillprofil Ingeborg Oktober formidler historier som ligger så nært til hjertet, blir vi påminnet om hva kunsten kan bety – og hvorfor den er så viktig i våre liv. Ikke bare at kunsten finnes der ute, men at vi har hatt muligheten til å oppleve dette sammen over disse dagene i Harstad har vært helt avgjørende, understreker Skúladóttir.

Samtaler i fokus

I løpet av uka har det vært en rekke samtaler på Støperiet. Samtalekonseptet INNAFØRR? har hatt en ny form, der kunstnere har utvekslet erfaringer i en uformell setting, der publikum har fått innsyn i prosessen og historiene bak forestillingene og de ulike kunstnerskapene. 

- Dette har vært en fantastisk erfaring både for oss og kunstnerne. Det at de selv styrer formen og får snakke sammen på egne premisser har gitt en nydelig ramme for ny innsikt både dem imellom og for oss som har vært til stede. Jeg gleder meg til å videreforedle dette opp mot fremtidige festivaler og tror dette er noe vi skal ha med oss videre, sier festspilldirektøren.

NUK-kunstnerne skapte magi

I løpet av festspilluka har også NUK blitt gjennomført i Harstad. Ungdomsfestivalen var fulltegnet med 40 deltakere fra Troms og Nordland. I løpet av uka har hvert av de 5 prosjektene hatt hver sine hovedvisninger av sitt arbeid, og i tillegg har ungdommene som deltok på dragprosjekt også gjennomført utstilling med kunstnerne fra ERROR:gender. 

- Dette har vært en fantastisk opplevelse med strålende dyktige ungdommer, og vi er så takknemlige for å ha med oss en så fantastisk stab og kunstnere når vi arrangerer festival i en krevende tid. Nå tar vi med oss erfaringene fra årets festival med begrensninger og gleder oss til å invitere ungdom fra hele Nord-Norge igjen når vi forhåpentligvis kan åpne for mange flere deltakere, sier en svært fornøyd prosjektleder Tine Skjold. 

Festspillene i Nord-Norge ønsker å satse mer på inkluderende kunstprosjekter, og festspilldirektøren mener både ungdom og publikum har mye å se frem til.

- Årets prosjekter har blitt fantasktiske! Vi fikk tilskudd til å satse mer på NUK via Kulturdepartementet, noe som medførte at vi kunne ansette prosjektleder i 100 % stilling. Gjennomføringen av årets NUK viser at det har gitt resultater – vi har svært høy kvalitet på prosjekter og gjennomføring som vi nå kan bygge videre på og nå ut til enda flere ungdommer, sier Ragnheiður Skúladóttir.

Internasjonal Festspillutstilling varer ut sommeren

Årets festspillutstilling av Nordnorsk kunstnersenter ble svært godt besøkt hele festspilluka, og med over 20 kunstnere og med et rikt utstillingsprogram ble både visuell kunst, performance, lukt, video og lydkunst presentert for publikum.

- Det at utstillingsprogrammet ble spesielt godt besøkt viser at kuratorene fra Nordnorsk kunstnersenter igjen har gjort en utrolig god jobb. Dette er noen av Norges fremste kunstformidlere og det er derfor veldig fint å vite at utstillingen er tilgjengelig helt fram til 25. juli, avslutter Ragnheiður Skúladóttir.

Publikumssuksess på tross av begrensninger

Med ca ¼ av normalt antall billetter tilgjengelig var det flere forestillinger som var utsolgt lenge før festivalen startet. Over 240 arrangement er gjennomført, og billettinntektene har langt overgått forventningene, med ca 1,2 millioner i billettsalg. 

Festspillene i Nord-Norge 2022 arrangeres fra 25. juni – 2. juli 2022.